
dimulakan pada 15 April 1996.
Program yang pertama di sekolah menengah Pulau Pinang.
Bermula dengan 2 orang pelajar dan seorang guru.
Tahun
|
1996
|
1997
|
1998
|
1999
|
2000
|
2001
|
2002
|
2003
|
Pelajar
|
2
|
4
|
8
|
18
|
28
|
34
|
35
|
39
|
Kelas
|
1
|
1
|
1
|
2
|
3
|
4
|
4
|
5
|
Guru
|
1
|
1
|
1
|
3
|
5
|
5
|
5
|
7
|
Tahun
|
2004
|
2005
|
2006
|
2007
|
2008
|
2009
|
2010
|
2011
|
Pelajar
|
45
|
50
|
54
|
59
|
69
|
80
|
92
|
94
|
Kelas
|
5
|
6
|
6
|
8
|
9
|
11
|
12
|
14
|
Guru
|
7
|
9
|
10
|
13
|
15
|
17
|
19
|
22
|
Tahun
|
2012
|
2013
|
2014
|
2015
|
2016
|
2017
|
2018
|
Pelajar
|
106
|
122
|
124
|
126
|
127
|
128
|
129
|
Kelas
|
16
|
17
|
17
|
19
|
19
|
18
|
18
|
Guru
|
25
|
26
|
27
|
27
|
28
|
28
|
26
|
Tahun
|
2019
|
2020
| 2021 | 2022 | 2023 | ||
Pelajar
|
137
|
142
| 143 | 142 | 164 | ||
Kelas
|
19
|
19
| 19 | 19 | 19 | ||
Guru
|
30
| 29
| 29 | 29 | 30 |
Tahun 2020 |
|
Bilangan Pelajar Inklusif Penuh |
15 |
Bilangan Pelajar Inklusif Separa |
96 |
Bilangan Pelajar Integrasi |
45 |
|
156 |
% Program Pendidikan Inklusif |
71.15 |
Tahun 2021 |
|
Bilangan Pelajar Inklusif Penuh |
15 |
Bilangan Pelajar Inklusif Separa |
118 |
Bilangan Pelajar Integrasi |
24 |
|
157 |
% Program Pendidikan Inklusif |
84.71 |
Tahun 2022 |
|
Bilangan Pelajar Inklusif Penuh |
19 |
Bilangan Pelajar Inklusif Separa |
|
Bilangan Pelajar Integrasi |
|
|
158 |
% Program Pendidikan Inklusif |
|
Tahun 2023 | |
Bilangan Pelajar Inklusif Penuh | 14 |
Bilangan Pelajar Inklusif Separa | |
Bilangan Pelajar Integrasi | |
178 | |
% Program Pendidikan Inklusif |
|
Lelaki |
Perempuan |
Jumlah |
Staf PPKI |
|
|
|
Bilangan
Guru |
6 |
23 |
29 |
Bilangan
PPM |
1 |
7 |
8 |
Pelajar MBK |
|
|
|
Bil.
Pelajar Inklusif Penuh |
12 | 2 | 14 |
Bil.
Pelajar Inklusif Separa |
107 | 33 | 140 |
Bil.
Pelajar Integrasi |
19 | 4 | 23 |
Peratus
Pelajar Inklusif |
87.01% |
Kemudahan Mesra OKU di PPKI SMK Jelutong
Berkhidmat dengan penuh dedikasi dan keikhlasan Melaksanakan penambahbaikan yang berterusan melalui perancangan dan pengurusan yang berkualiti. Menyediakan perkhidmatan yang berkualiti kepada pelajar-pelajar berkeperluan khas untuk memperkembangkan potensi mereka secara optimum demi menjadikan mereka insan yang dapat berdikari, berilmu pengetahuan, berakhlak mulia, dan dapat memberi sumbangan kepada masyarakat dan negara.
Moto PPKI SMKJ
“Berdikari dan Berbakti”
Visi PPKI SMKJ
Program Unggul
Misi PPKI SMKJ
- Melaksanakan penambahbaikan yang berterusan melalui perancangan dan pengurusan yang berkualiti.
- Menjalankan proses pengajaran dan pembelajaran yang berkesan dalam suasana kondusif.
- Memperkembangkan potensi pelajar ke tahap maksimum.
- Memantapkan kerjasama dan permuafakatan antara sekolah dengan masyarakat.
Objektif PPKI SMKJ
Setiap pelajar diberi peluang dan bimbingan yang seluas-luasnya untuk membolehkan mereka:-
- mempunyai keyakinan diri dan konsep kendiri yang positif
- menguasai kemahiran berkomunikasi
- menjaga kesihatan dan keselamatan diri
- menguruskan hal-hal kehidupan seharian
- menghayati dan mengamalkan nilai-nilai murni
- menguasai kemahiran-kemahiran asas ke arah bidang kerjaya
- melibatkan diri di dalam kegiatan rekreasi
Piagam Pelanggan PPKI SMKJ
- Berkhidmat dengan penuh dedikasi dan keikhlasan
- Mewujudkan keprihatinan dan kasih sayang kepada pelajar
- Bersikap adil terhadap semua pelajar tanpa mengira bangsa, agama dan jenis ketidakupayaan.
- Menyediakan pendidikan berkualiti
Sejarah PPKI SMK Jelutong
Senarai Pengetua Sejak Penubuhan PPKI SMK Jelutong
1. En Lee Cheng Tee (Februari 1995 - Julai 1996)
2. Pn. Teh Soo Eem (Ogos 1996 - Mac 2003)
3. En Teoh Piah Teik (1.10.2003 hingga 31.12.2006)
4. En. Teh Pang Eng (1.1.2007 hingga 31.12.2013)
5. Pn. Lee Chooi Sian (1.1.2014 hingga 28.4.2017)
6. En. Loh Chee Heng (2.5.2017 hingga 5.8.2021)
1996
Program Integrasi Pendidikan Khas Bermasalah Pembelajaran SMK Jelutong
dimulakan pada 15 April 1996. Program yang pertama di sekolah menengah Pulau Pinang. Pn. Pua Yoke Fang adalah penyelaras Program Pendidikan Khas Integrasi (Bermasalah Pembelajaran) yang pertama. Bermula dengan hanya 2 orang pelajar dan seorang guru sahaja.
a) Projek Kraf Tangan diperkenalkan.
1998
Pn. Ooi Chee Kim merupakan penyelaras Program Pendidikan Khas Integrasi (Bermasalah Pembelajaran) yang kedua. Beliau berkhidmat sebagai penyelaras dari 5.1.1998 hingga 31.12.1999.
a) Projek Jahitan diperkenalkan.
2000
En.Lim Pik Hian adalah penyelaras Program Pendidikan Khas Integrasi (Bermasalah Pembelajaran) yang ketiga mulai tahun 2000.
a) Program Renang di USM bermula.
b) Penubuhan Taman Pendidikan Khas untuk pertanian.
c) Penubuhan Bilik Masakan PPKI.
d) Projek Masakan dan Kerja Kayu diperkenalkan.
2001
Lawatan Yang Berbahagia Tuan Haji Mohd Nordin b Awang Mat, Timbalan Ketua Pengarah Pendidikan, Jabatan Pendidiakn Khas, Kementerian Pendidikan Malaysia. (27 April 2001)
2005
Lawatan Yang Berbahagia En. Shahril b Mohd Kharib, Pengarah Bahagian Latihan dan Khidmat Bantu, Jabatan Pendidiakan Khas, Kementerian Pendidikan Malaysia. (17 Januari 2005)
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
ANGKASA (4.6.2013)
2014
2015
2016
2017
1) Lawatan Rombongan SMK Taman Dato' Harun, Selangor. (26 April 2017)
2) Lawatan Pn. Maizatul Azmah bt Ab. Latiff, Penolong Pengarah Bahagian Pendidikan
3) Lawatan Rombongan SMK Kulai Besar, Johor. (27 September 2017)
4) Lawatan Rombongan SMK Ampang Pecah, Selangor. (29 September 2017)
g) George Lee Kean Yang tamat pengajian di Universiti Malaysia Terengganu
The Minds Association of Penang dan Penang Education Council pada 30 September 2017 di
Penang Skills Development Center (PSDC).
2018
1) Lawatan En. Haris bin Yusof (Ketua Unit) dan En. Fadhlinasri bin Yusop, Penolong
(28 Februari 2018)
2) Lawatan Rombongan SMK Sultan Abdul Samad, Selangor (25 April 2018)
5) Lawatan En. Mohd Hafiz b Baharom dan En. Saiful Azam Khoo b Abdullah,
Penolong Pengarah Bahagian Pembangunan Kurikulum, Kementerian Pendidikan Malaysia.
(13 September 2018)
6) Lawatan Rombongan SMK Tansau, Penampang, Sabah. (28 September 2018)
7) Lawatan Cik Nur Amalina bt Samsudin, Penyelia Pendidikan Khas, Jabatan Pendidikan Pulau
Pinang dan En. Haswadi b Abd Rahaman, Penolong Pegawai Pendidikan Daerah Barat Daya.
(16 Oktober 2018)
8) Lawatan Rombongan SMK Seri Jempol, Negeri Sembilan Darul Khusus. (24 Oktober 2018)
i) Naik Taraf 2 Bilik Bakeri PPKI Fasa 2 dan tandas OKU 3.
Sarjana Muda Pentadbiran Perniagaan (Kepujian) Pemasaran pada 28 April 2018.
n) Ammar Hafiz bin Jaafar tamat pengajian di Kolej Komuniti Bayan Baru dalam Sijil Asas Pastri
dan berjaya menerima Anugerah Pengarah Kolej pada 3 Ogos 2018.
d) 4 orang pelajar pendidikan khas SMK Jelutong, iaitu Khor Yi Hong, Nah Sheng Wei, Nur
Shafiqah bt Zakhir Hussein, Tan Gao Zheng berjaya mendapat Sijil Kemahiran Malaysia Tahap
1 dalam bidang latihan Pekerja Am Tanaman.
e) Pendidikan Khas SMK Jelutong menerima Lawatan Penandaarasan/Pelawat:
1) Lawatan Rombongan SMK Taman Tuanku Ja'afar, Negeri Sembilan (4 April 2019)
2) Lawatan Rombongan SMK Kolombong, Kota Kinabalu, Sabah. (12 April 2019)
3) Lawatan Rombongan SMK Seri Keramat, Kuala Lumpur. (25 Julai 2019)
4) Lawatan Rombongan APCEIU (Asia-Pasific Centre of Education for International
Understanding) Korea. (1 Ogos 2019)
5) Lawatan Rombongan SMK Seri Ampang. (5 September 2019)
a) Penubuhan Stesen Multimedia PPKI.(30 Januari 2020)
b) Projek pemasangan penutup longkang di sekitar PPKI SMK Jelutong siap pada 16 Julai 2020.
c) Pendidikan Khas SMK Jelutong menerima Lawatan Penandaarasan/Pelawat:
2021
a) Naik taraf reban ayam piru. (29 September 2021)
c) Pendidikan Khas SMK Jelutong menerima Lawatan Penandaarasan/Pelawat:
2024
Tiada diskriminasi, kami mengajar murid berkeperluan pendidikan khas mengikut kemampuan mereka. Murid berkeperluan pendidikan khas belajar dengan gembira, membesar dengan sihat, dan dapat hidup berdikari. Dengan kasih sayang, kesabaran dan kebijaksanaan, kami membina jambatan untuk murid berkeperluan pedidikan khas menjalani kehidupan yang berdikari. Biarlah pendidikan menyalurkan kasih sayang, biarlah kasih sayang menerangi kebijaksanaan! Manusia mempunyai 3 lapisan kehidupan : lapisan yang pertama adalah kehidupan jasmani, kelahiran- tua-sakit-kematian, dan makan-minum; lapisan yang kedua adalah kehidupan sosialnya, kepelbagaian peranan, hak dan kewajiban; lapisan yang ketiga adalah kehidupan spiritualnya, yang berada di luar dunia biasa, berkekalan beribu-ribu tahun.
马来西亚槟城日落洞中学原是一所普通国营中学。自从1996年4月16日有学习障碍特殊教育 班正式在校园内成立,它便成为一所集普教、特教于一体的综合性学校。日落洞中学的有学习障碍特殊教育 班简称PPKI,开始时只有两名学生和一名教师。学生人数逐年增加, 到今年2023 年已有164人, 教师30位, 另有教师助理8 位。 骆志兴校长是校内最高领导,林伯贤特教副校长则负责处理特教部门事务。
日落洞中学的有学习障碍特殊教育办学哲学是竭诚服务和诚意。通过实施持续改进质量, 规划和管理, 为客户提供优质的服务及发展特教学生的潜能至其最佳水平,并使他们成为独立,知识渊博,具有道德价值,并能为社会和国家作出贡献的人。
为提高教学和学习活动的成效,每班学生定在5至8名的平均水平。特殊教育学生包括了唐氏症,轻微脑性麻痹,自闭综合症,多动症,和智力发展缓慢等不同的类别。然而,学校竭尽所能进行了减少及改善残疾影响及发展学生潜在能力的各项教学活动。
在实现发展学生的最大潜能使命方面, 一些学习能力较好的学生有机会进入融合教育, 让他们与主流中学生一起学习, 同时也得到特教教师的辅导。 他们也有机会参与政府考试。 这项措施让数位学生在政府考试中考获佳绩。例如在2008年,穆罕默德哈菲助汀贾马尔在初级教育文凭考试取得6A2B的成绩,而李健洋于2009年在同一考试也获得6A1B的佳绩。在2010年的大马教育文凭考试中,穆罕默德哈菲助汀贾马尔考获5A佳绩,如今已进入玛拉工艺大学(UiTM) 就读,而李健洋于2011年的大马教育文凭考试中考获2A, 4B+, 3B的成绩。在2013年高级大马教育文凭考试中考获4B, 如今已进入马来西亚登嘉楼大学(UMT) 就读。
特教学生也参于每周3小时的课外活动,他们参加了童军,乒乓俱乐部,和企业家学会的活动。 在课外活动方面,学生曾参与各项校内,州际,国际比赛。其中包括于中国上海举行的世界夏季特殊奥运会,全国特教田径锦标赛,全国特教嘉年华,槟州特殊奥林匹克运动会。除此之外,学生也参与了古兰经朗诵比赛和马来西亚,日本学生绘画及艺术节活动。在致力发掘学生才华方面,从2009年起校方每年都会在酒店举办特殊生才艺表演 。
校方也积极通过加强学校与社区的合作来提升学生的学习环境及效能。马来西亚特奥会, 槟城农业,渔业局,马来西亚合作社委员会总署,首要媒体公司和一些机构都曾参与和校方合办活动。 其中首要媒体公司一直给予校方财政上的大力支持来举办许多活动,如办交融营,从2006年起每年举行一次。这交融营让特教的学生和来自校内及邻校的主流教育学生有一个平台,来促进交流及融合。此外,校方也成功地举办了十一届的槟城特奥运动会,让特教学生有机会展示自己的运动才华。
日落洞中学予2007年被教育局颁于槟城最佳特教综合中学殊衔。虽然如此,校方并没因此放慢脚步,反而继续采取步骤,实施持续改进,并希望以其他国家的经验来学习及改善自己。2008年,校方举办了考察团到新加坡特殊教育机构进行参访交流。代表团团员有政府教育部特殊教育长官,校长,教师和学生,以及学生家长。在2010年,校方再次举办考察团到泰国宋卡府特殊学校交流考察。 2011年,校方带特殊学生乘搭飞机到中国成都武侯特殊学校进行参访交流。2012年, 校方再次举办考察团到印尼椰加达特殊学校进行参访交流。2013年, 校方将到香港才俊特殊学校进行参访交流。
让教育传递爱,让爱启迪智慧!
人有三重生命:第一重是他的肉体生命,生老病死,饮食生息;第二重是他的社会生命,各种角色,权利义务;第三重是他的精神生命,超乎天地,思接千载。